Szuzuki SX4 hivatalos sajtóanyaga
A Magyar Suzuki Rt. 2005. december 1-én sajtóközleményt adott ki legújabb autójával az SX4-ral kapcsolatosan, melyet az alábbiakban olvashattok.
A Magyar Suzuki Rt. évekkel ezelőtt meghirdetett nagyszabású megújulási programja az európai igényeknek és ízlésnek megfelelő autók fejlesztését tűzte ki célul. A hosszú távú program egyik fontos része olyan új modellek bevezetése, mint az Ignis, majd ez év elején jött a Concept-S tanulmányautóból megvalósult új Swift, melynek a tavaly novemberi próbagyártás után januárban megkezdődött a sorozatgyártása. A februári bemutató óta az új Swift tarolt belföldön és külföldön egyaránt, melyről a közvélemény mellett a számok tanúskodnak. Ez évben október végéig az új Swiftből 15.000 darab talált Magyarországon gazdára, 51.000 darabot exportáltak. Összesen 29.414 darab hazai gyártású és 3.700 darab importból származó Suzukit értékesítettek, valamint 87.250 darab autót exportáltak ebből a márkából.
Az új autók sora azonban ezzel nem ér véget. Még egy éve sincs, hogy az új Swift legördült a gyártósorról, és máris itt a következő újdonság. Az SX4 néven bevezetésre kerülő családi és szabadidő autó sorozatgyártása decemberben kezdődik az esztergomi üzemben. Nem csak maga az autó lesz új az esztergomiak számára, hanem a kategória is. A kisautók után most először készül a hazai Suzuki gyárban alsó-közép (C) kategóriás modell.
Bár a végső formaterv a neves olasz designer, Giorgetto Giugiaro nevével fémjelzett Italdesign-hoz fűződik, a teljes projekt menedzsmentjét – a koncepció kialakításától, a fejlesztésen és tervezésen keresztül a tömegtermelés kivitelezéséig - a Suzuki tartja kézben. Az új Swifthez hasonlóan most is egy teljesen új autóval állunk szemben.
Az SX4 az angol terminológiával a „X-over revolution” vagyis annak a koncepciónak az eredménye, amely nem ragaszkodik egyetlen autós kategóriához, hanem valamennyiből a legjobb komponenseket ötvözi. Így az SX4-on egyaránt felismerhetőek a sportos kompakt Swift stílusjegyei, és a Grand Vitara legjobb tulajdonságai, mint a megbízhatóság, vagy a kiváló úttartás. Az autót jellemző X-over design ennek jegyében szintén egy ötvözet: a szabadidőjárművek dinamizmusát elegyíti a hagyományos személyautók eleganciájával. Az SX4 két változatban készül. Az Urban Line, vagyis a városi változat inkább a személyautókra emlékeztet, kevesebb szabadidő elemmel, míg az Outdoor Line, vagyis a szabadidő modell egyértelműen a hobbiautók jegyeit viseli magán. Az utóbbi változat specialitása a háromféle üzemmódban használható Suzuki fejlesztésű kapcsolható négykerék meghajtás.
A korszerű motorok dinamikusan mozgatják a járművet, szinte bármilyen közlekedési szituációban. Az SX4-t három motortípussal szállítják: benzinmotorokból az 1490 köbcentis (73kW/99 LE) vagy az 1586 köbcentis (79 kW/107 LE) rendelhető, míg a dízelerőforrások kedvelői az 1910 köbcenti hengerűrtartalmú, 88 kilowatt, vagyis 120 lóerős motort választhatják, amely természetesen részecskeszűrővel is rendelkezik. Érdekesség, hogy a Suzuki SX4 lesz az egyetlen piacon lévő jármű, amelyet dízelmotorral, hat sebességes kéziváltóval és négykerék-meghajtással szerelve is megrendelhetünk. Az egyedülálló kombinációnak köszönhetően az SX4 kimagasló teljesítményt nyújt. A lapos nyomatékgörbének köszönhetően az autó folyamatosan és jól gyorsul. A dízelmotorhoz kifejlesztett hatsebességes kéziváltó nem csupán az ötsebességes váltó bővített verziója: úgy kalibrálták, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a motor teljesítményéből.
Az SX4 tervezésénél alapvetően azokra gondoltak, akik aktív, sportos életet élnek és ennek megfelelően vezetnek. A merev karosszériát az Európában megszokott - a távol-keletinél határozottabb - vezetési stílus figyelembe vételével tervezték. Ennek megfelelően az SX4 karosszériája kereszt és hosszirányban is kifejezetten merev. Az ugyancsak merev felfüggesztést a merev karosszériához hangolták. A tervezők reményei szerint az SX4 a Swift nyomdokán haladva nem csak a közönség tetszését fogja elnyerni, hanem ahhoz hasonlóan kitűnő eredmények (4*-os) várhatók a törés teszteken is.
Legyen szó aktív vagy passzív biztonsági berendezésekről, ezekre már az autó első vonalainak megtervezésekor gondolni kell. A vezetőülés pozíciója minden irányban jó rálátást tesz lehetővé a környezetre, illetve a közlekedés többi résztvevőjére. Az EBD (elektronikus fékerőelosztó) és az ABS (blokkolásgátló) valamennyi modell széria tartozéka. Bizonyos típusokhoz az „elektronikus stabilizátor program” (ESP) is megvásárolható.
Egy olyan többcélú járműről beszélünk tehát, amivel nem kell zavarba jönnünk, ha letérünk az aszfaltról, de a hangsúly a városi közlekedésen van a tereppel szemben. A gyártók a hazai piacon az SX4-t elsősorban családi autónak szánják, az Ignis és a Swift fölé pozícionálva azt, mind funkció, mind érték szempontjából.
Az esztergomi gyárban a tervek szerint évi 60 ezer autó készül majd az új szabadidőjárműből. Ebből a mennyiségből 40 ezer kerül a Suzuki európai szalonjaiba – 10 ezer a belföldi és 30 ezer a külföldi piacra –, míg 20 ezer a Fiat csatornáin keresztül talál majd vevőkre.
Az SX4 hivatalos bemutatóját a 2006. márciusi Genfi Nemzetközi Autókiállításon tartják, melyet követően kerül az autó a szalonokba, és kezdődik el az európai értékesítés.
Ha a márkakereskedésekben még nem is, de a Téli Olimpián már találkozhatunk az új autóval. Ugyanis az esztergomi gyárból kigördülő SX4-ral lényegében azonos Sedici (Fiat) lesz a Torinói Téli Olimpiai Játékok hivatalos autója.
Modellválaszték
Benzines
1.5 L
2WD
5MT
1.6 L
2WD
5MT és
4MT
1.6 L 4WD
5MT
Dízel
1.9 L
2WD
6MT
1.9 L 4WD
6MT
Tihanyi Tamás
PR/marketing vezető
Magyar Suzuki Rt.