IGNIS első ködlámpa beépítése
A gyári kábelezés utólagos pótlása GL és GLX felszereltségű IGNIS-ek esetében
Miután át lett alakítva az IGNIS világításkapcsolója, bele lett építve az első ködlámpa nyomógombja, hozzáfogtam az első ködlámpa beépítéséhez.
KaCsa - IGNISKLUB - 2010
Ahogyan ígértem, folytatom a ködlámpa beépítéssel és a gyári vezetékezés kiépítésével, illetve annak a pótlásával.
Először is kikerestem a villamos kapcsolási rajzok közül a beépítéshez szükséges oldalakat és bejelöltem a beavatkozásnál érintett részeket.
Vásároltam egy utángyártott ködlámpát, először ezt vettem szemügyre.
A lámpák első ránézésre is tetszetős darabok voltak, de mint mindenhol itt is a méret a lényeg.
Két megoldás közül választhattam amikor a helyére akartam rakni a lámpatesteket, egyik az amikor leszedem a teljes lökhárítót. A másik megoldás, -ezt választottam én- amikor csak a kerékjáratban lévő doblemezt tartó patentokat vettem ki és a doblemezt hátrahúzva, persze a kereket kifordítva, csavartam ki a fekete takaró műanyag csavarjait (ehhez a mutatványhoz azonban marokcsavarhúzó és nőgyógyász kéz kell ), szám szerint kétszer 3db-ot és a helyére beillesztettem a lámpatesteket, amik teljesen passzoltak az előre kiképzett helyre, majd becsavaroztam őket a helyükre.
Ezután a patentokat nem raktam vissza a helyükre, ez a munkafolyamat még ráért.
Suzuki bontóba vásároltam relét a ködlámpához 800.- forintért és 15A-es kék színű biztosítékot. Ezeken kívül szükségem volt még csatlakozó sarukra (különböző méretűekre) és vezetékekre. A sarukat autósboltban vásároltam, vezetékem volt itthon.
Most a motortérben lévő "kiegészítő biztosítékdoboz" következett. Ebben foglal majd helyet ugyanis az első ködlámpának a reléje és a hozzá tartozó biztosíték is.
Elkezdtem beépíteni a dolgokat a helyükre:
Először levettem az akkumulátor saruját.
Ez fontos dolog volt, megelőzvén a véletlen zárlat okozást és az autó esetleges leégését!
Ezt azonban csak azok a GLX tulajdonosok tegyék meg, akiknek megvan a gyárilag beépített Blaupunkt rádió CODE-ja. Ugyanis a saru levételekor aktivizálódik a védelem és a saru visszarakásakor kérni fogja a rádió a CODE-ot!
A GL tulajdonosoknak nincs ilyen problémájuk, mert nem gyári Blaupunkt rádió van a kocsiban, ha esetleg mégis, akkor rájuk is vonatkozik az előző figyelmeztetés!
Természetesen az Ignisklub tagjai levehetik nyugodtan a sarut, akkor is ha nincs kéznél a CODE, mert nekik a bűvös üveggömb tud majd segíteni, ha szükség lesz rá az akkusaru visszarakása után!
Következzen 15A-es biztosíték (a rajzon bekarikázott 13-assal van jelölve), ennek a +12V-ra menő lába be van kötve gyárilag.
A másik lábát egy kis saruval indulva egy vékonyabb vezetékkel a relé 4-es lábára (ez csak vezérlő jel) és egy vastag, 1,5 négyzetmiliméteres vezetékkel a relé 1-es lábára (ez a kapcsolt +12V, ezen folyik az első ködlámpák árama majd) kötöttem, természetesen itt is sarukat használva. Ez a két vezeték a rajzon szürke színnel van jelölve.
Ezután a kocsiszekrényben megkerestem ezt a csatlakozót. Meg is találtam a kormányoszlop mellett kicsit balra, a műszerfal alatt.
A csatlakozópár egy konzolra felszerelve ott figyelt. Ezen a konzolon több csatlakozó is megtalálható, de ez kék színű és kétszer 11 vezeték megy hozzá. Megkerestem azt a kettő vezetéket, amelyikre nekem szükségem volt. Ezek a csatlakozó szélétől, a második helyen voltak egymással szemben.
A 10-es lábára menő vezeték sárga színű és fekete csík van rajta. Megblankoltam a vezetéket és egy másik vezetéket forrasztottam hozzá (nem kell vastag legyen, csak jel vezeték) és ezután jól leszigeteltem. Ezt a vezetéket a homlokfalon lévő gumidugón keresztűl dugva kivezettem a motortérbe, majd a relé 3-as lábára rögzítettem egy saruval.
Ugyanezt megtettem a csatlakozó 21-es lábára menő vezetékkel is (ez a vezeték világoszöld), de ezt a relé 2-es lábához vittem. Erre is raktam sarut, de ebbe a saruba beleraktam még két vastag (1,5 négyzetmiliméteres) vezetéket is. Ezen a vezetéken (a rajzon világoszöld) kapják majd az első ködlámpák a kapcsolt +12V-ot.
Miután ezzel is megvoltam bandázsszalaggal betekertem az álltalam behúzott két vezetét ami a műszerfal alól a motortérbe megy a homlokfalban (tűzfalban) lévő gumidugón keresztül.
A már beépített, utángyártott ködlámpa csatlakozójának érintkezői közül a testelést hozzákötöttem mindkét oldalon a kocsiszekrényhez vastag, 1,5 négyzetmiliméteres vezetékkel (a rajzon feketével van jelölve) a végén szemessaruval (ez megy a földelőcsavarok alá).
Az beépített relé 2-es lábáról, a saruból jövő két vastag kábelt (a rajzon világoszöld) elvittem a ködlámpákhoz és csatlakoztattam a ködlámpa csatlakozójának másik érintkezőjéhez.
Miután mindennel elkészültem, ellenőriztem a bekötéseket, hogy a rajz szerint készítettem-e.
Ezt te is tedd majd meg (akár kétszer is megteheted), ez nagyon fontos dolog!
Amikor mindent rendben találtam a bandázsszalaggal betekertem az első ködlámpához menő vezetékeket is, majd rögzítettem, hogy ne mozogjon a motortérben szabadon.
Visszaraktam az akkumulátor saruját és kipróbáltam az első ködlámpanyomógomb működését.
... és lőn világosság ...
Miután láttam, hogy minden rendeltetésszerűen működik, visszaraktam a kerékdobban lévő takarólemez műanyag patentjait is.
Ezzel elkészült a beépítés!
Ha valami nem világos, keress nyugodtan!
Ha tudok segíteni, megteszem!
KaCsa - SKE - IGNIS Klub 2010
» Válasz erre | |||
» Válasz erre | |||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre | |||
|
|||
» Válasz erre |